Tuesday, July 7, 2009

Perihal Buah & Marah

it's like a must at my home dat fruits should always there in d fridge...my family n me (especially!!) didn't eat veggies a lot...for example, i alwiz put veggies in all my cooking but in d end, i will toss it away..hehe... sayur sgt x bes

ok2..so, pendek cite, rini aku kuar la bli buah2an.. (dat fruit boy is kinda cute<---credit to him.. hahaha).. i bought mangoes n also jambu air (damn..i forgot its term in english.. sigh*). aku soh die pilih yg ok2 n manis2 la kan... setibenye ktrg kat umah...maka aku pun mengupas la mango td..1st punye, masam thp cipan..mama aku mkn pun tersedak2...yg 2nd plak putik lg (putik=x masak=x ranum).. yg 3rd plak rotten already...haiyh...hampa sungguh kami sekeluarga...cinonet tol, bazir duit jer -_-

but then, i remember a story..a story (read below~)dat made us think..to whom should we blame...??

*****************************************
Pada suatu hari seorang isteri meminta suaminya membelikannya sebiji tembikai yang elok dan sedap. maka keluarlah si suami ni mencari tembikai seperti yang dikehendaki oleh isterinya.

sampai di pasar, si suami meminta penjual buah tembikai itu memilihkan sebiji tembikai yang terbaik. maka si penjual telah memilih sebiji tembikai yang dirasakan terbaik antara tembikai2 yang ada.

sayangnya apabila pulang ke rumah, setelah dibelah tembikai itu didapati tidak elok dan tidak sedap isinya. maka marah la isterinya tadi.

sambil menggelengkan kepala si suami bertanya, "kepada siapa kamu hendak marah wahai isteriku?" soal si suami.

"adakah kepada aku, sedangkan aku telah berusaha mencarikan buah tembikai yang terbaik seperti yang kamu kehendaki."

"adakah kamu mahu marah kepada orang yang menjualkan tembikai ini, sedangkan penjual tembikai ini juga tentunya mahu menjualkan buah tembikainya yang terbaik buat pembeli-pembeli."

"adakah kamu mahu marah kepada oarang yang menanam buah tembikai ini, sedangkan semasa menanam tentu saja dia juga memilih benih yang terbaik agar buah tembikai yang dihasilkan juga adalah yang terbaik."

"akhirnya, adakah kamu mahu marah kepada Allah swt, kerana dia lah yang menjadikan tembikai ini seperti itu keadaannya!!???"

"sesungguhnya segala kemarahan kamu itu akan kembali semula kepada Tuhan pencipta kerana dialah yang menentukan segala kejadian." begitulah tegur si suami kepada isterinya dengan penuh berhikmah.

*****************************************

Maka,beringat-ingatlah...kepada siapa kemarahan kita dilemparkan...if we change the watermelon to human being, it's still d same..

who r we to b mad n curse His other creations?!


p/s: to those i've ever cursed or maybe sometimes bad words easily slipped out my mouth, i wish to apologize n please do forgive me...

0 Comments:

Post a Comment



Template by:
Free Blog Templates


ShoutMix chat widget